Algemeen - 29 januari 20

Ontdek 10 mogelijkheden om je work life balans sterk te verbeteren en meer tijd te krijgen voor je gezin, je werk en je privé leven.

Vaak werk je hard, veel en lang. Je hebt veel reistijd, je krijgt steeds meer verantwoordelijkheden en je wilt je werk natuurlijk goed doen. Ook wil je vaak lang en goed bereikbaar zijn en ook nog eens een actief privé leven hebben. Wanneer er kinderen komen, dan kom je vaak in de knel, want wat is er nu belangrijk, ga ik juist meer of minder werken, hoe combineer ik dat goed met mijn gezin? Waar haal ik slaap vandaan? Hoe combineer ik dat nou goed en waar kan ik nog verder optimaliseren?

1. Sta vroeger op en ga eerder slapen

Ga eerder slapen en sta vroeger op. Dan heb je al meer tijd. Het uurtje extra in de ochtend kan veel verschil maken. De kunst is om vroeger te gaan slapen (dus niet 3x Netflix afleveringen achter elkaar kijken en je mobiel nog aan laat op de avond). Ga slapen op een vaste tijd, zeg 23.00. Kun je 7-8 uur slaap halen? Dan ga je een stuk uitgeruster aan je dag beginnen.

2. Probeer meer tijd te krijgen

Onderhandel een thuiswerkdag.

Kun je een dag thuiswerken? Dan kun je ook je dagelijkse dingetjes gelijk doen, kijk wat bespreekbaar is met je werkgever, bijvoorbeeld een vrije of thuiswerk dag, bijvoorbeeld 1x per 2 weken.

Regel een extra vrije dag per maand.

Een extra vrije dag per maand doet al wonderen, dan kun je al thuis de regeldingen veel beter inplannen. Wellicht als bonus af te spreken of te onderhandelen bij je nieuwe contract.

Ga 36 uur werken of zelfs 32 uur.

Werk uren als 4×9 kan ook soms. Iets minder werken en meer ruimte creëeren voor leven. Je verdient dan wel minder, maar je hebt wel meer ruimte.

3. Ga dichterbij je werk wonen als het kan

Vlakbij je werk wonen is erg prettig, het scheelt je enorm veel energie. Ver vanaf je werk wonen kost je reistijd en vaak veel energie. Zoek naar wegen om je je reistijd te verminderen, of bekijk of je ook tijdens je reistijd kan werken (zodat je agenda en to do’s al af hebt in de trein – wellicht heb je hiervoor een laptop nodig van de baas). Ga dichterbij je werk wonen als het kan, verhuizen kan ook, maar dat is in deze markt lastig te doen.

4. Ga bewust offline na 18 u. en doe een Social Media dieet

Werk eens niet in de avond uren. Denk eens na over een bewust niet ‘online’ dag, dus ook geen what’s appjes. Probeer iets nieuws, als bv zet je mobiel op zwart wit, want dat leidt minder af en ga digitaal detoxen. Beperk je Social media gebruik en een pas een media dieet toe.

5. Werk vooruit tijdens je reizen

Mocht je in de files staan, overweeg dan eens het openbaar vervoer, jawel. Verander je reistijd – probeer eens het OV, dan heb je ook een chauffeur😉, en als je kan zitten kun je ook gelijk je werk voorbereiden. Bijvoorbeeld je e-mails van te voren bekijken. Kijk of je kan werken in de trein, dan ben je al klaar met je planning van de dag of de week voordat je op kantoor komt.

6. Bekijk je scope van je werk en bekijk je takenpakket

Bekijk of je je takenpakket beter kan definiëren en afbakenen en je scope bepalen. Het aanpassen van je werk scope en taken pakket kan heel verhelderend zijn. Overweeg bijvoorbeeld minder ‘haast’ klussen. Volg een timemanagement cursus op kantoor en prioriteer je werk. Kijk naar wat echt belangrijk is in je werk en wat niet. Bespreek je verantwoordelijkheden in je functie met je manager (scope afbakenen). Bekijk goed waar je veel tijd aan kwijt bent (gebruik bijvoorbeeld deze tijdmanagement tool), check of je dat eens anders zou kunnen aanpakken of ook zou kunnen overdragen. Kortom, probeer je tijd voor je werk beter in te delen.

Bekijk de effectiviteit van je acties en taken

Kijk naar je effectiviteit van je taken: bekijk al je acties en hoe ze bijdragen aan hetgeen wat je wilt bereiken. Bedenk dan dat sommige presentaties of vergadering of zelfs projecten niet nodig zijn. Doe dan ook minder en delegeer als het kan. Als het echt niet meer gaat en je kan niet meer bij je werkgever een flexibele aanpak bespreken, ga dan op zoek naar een nieuwe baan. Minder ‘willen’, en maak keuzes.

Deel je werk anders in en probeer het werk eens op andere momenten

Vaak begin je je dag gelijk met e-mail. Probeer het eens anders en zie wat het doet met je dag. Maak je e-mail maar 3x per dag open, b.v. om 09:30 om 13:00 en om 16.00.

7. Bereid je meer voor – probeer de urgente klussen voor te zijn

Meer voorbereiden helpt je al enorm. Pas eens dit model toe op je werk (time management). Dit verhoogt je controle van werk. Het voorbereiden van werk, helpt anticiperen van wat er aankomt, zodat je al rust en controle hebt, zo wordt je niet geleefd, maar draai je het om.

‘Manage’ je omgeving

Je omgeving managen – bijvoorbeeld het standaardiseren van je werk/taken om je heen. Kun je je werk ophakken in stukjes? Taken uitbesteden? Een persoonlijke assistent inhuren, of om hulp vragen in je functie door je taken anders te verdelen. Kijk of je een deel van je taken kan delen met je omgeving. Delegeer en kijk uit of je nieuwe projecten neemt, en kaats eventueel de bal terug naar je baas, vanwege drukte en werkbelasting. Gebruik daarbij bijvoorbeeld zinnen als ‘Dat lukt me niet met mijn huidige bezetting, welke projecten zou ik mee kunnen stoppen, om dit wel op te pakken’ en ‘Welke prioriteiten zie je in het werk?’ zo denk je wel mee maar baken je ook gelijk af.

8. Doe minder. Schrap taken en doe minder

Schrap taken, want je moet van alles, gewoon minder willen en tevreden zijn met genoeg, minder consumeren, dit zorgt al voor mental ‘space’. Doe gewoon minder en focus op het belangrijkste. Vaak wil je van jezelf al (te) veel, zet deze op papier, maak een lijstje wat je belangrijk vindt, selecteer daarvan de top 5. Laat de rest even liggen voor later, want minder moeten van jezelf schept ook al ruimte.

9. Opruimen

Opruimen – een opgeruimd huis / werk zorgt ervoor dat je in control bent en daarom betere keuzes kan maken wat er toe doet, en ook je efficientie toeneemt. Een opgeruimd bureau en je werkplek compleet opruimen en je computer ook, geeft ook veel meer ruimte en controle. Nog verder kun je gaan met een Minimalistische leefstijl echt ontspullen.

10. Sport! En let op je gezondheid

Sporten helpt tegen stress. Vaak heb je stress van je werk. Sporten helpt daar tegen. Dit geeft je veerkracht en een uitlaatklep. Hardlopen kost minder tijd, en kun je vaak snel even doen als het jou beter uitkomt. Dit help al enorm in het verdelen van de druk.
Eet gezond (dus eigenlijk wel die appel eten …) met vezels – dit werkt gewoon, bereid eten voor bijvoorbeeld in bakjes, zo voorkom je als je honger krijgt, dat je naar fastfood grijpt.

Want vaak doet anders organiseren van je leven echt wonderen. Probeer het eens uit!
Zo, dat zijn ze dan, de tips. We hopen dat je er genoeg aan hebt om je werk life balans sterk te verbeteren.

Tot slot

Mocht je je werk dichterbij willen zoeken en vlakbij je woonplaats, dan weet je ons te vinden. We denken graag met je mee en we hebben vaak ook technische functies in jouw buurt. Dat betekent dat je reistijd een stuk korter kan worden en daarmee ook je werk/privé balans een stuk beter wordt.