6. Bekijk je scope van je werk en bekijk je takenpakket
Bekijk of je je takenpakket beter kan definiëren en afbakenen en je scope bepalen. Het aanpassen van je werk scope en taken pakket kan heel verhelderend zijn. Overweeg bijvoorbeeld minder ‘haast’ klussen. Volg een timemanagement cursus op kantoor en prioriteer je werk. Kijk naar wat echt belangrijk is in je werk en wat niet. Bespreek je verantwoordelijkheden in je functie met je manager (scope afbakenen). Bekijk goed waar je veel tijd aan kwijt bent (gebruik bijvoorbeeld deze tijdmanagement tool), check of je dat eens anders zou kunnen aanpakken of ook zou kunnen overdragen. Kortom, probeer je tijd voor je werk beter in te delen.
Bekijk de effectiviteit van je acties en taken
Kijk naar je effectiviteit van je taken: bekijk al je acties en hoe ze bijdragen aan hetgeen wat je wilt bereiken. Bedenk dan dat sommige presentaties of vergadering of zelfs projecten niet nodig zijn. Doe dan ook minder en delegeer als het kan. Als het echt niet meer gaat en je kan niet meer bij je werkgever een flexibele aanpak bespreken, ga dan op zoek naar een nieuwe baan. Minder ‘willen’, en maak keuzes.
Deel je werk anders in en probeer het werk eens op andere momenten
Vaak begin je je dag gelijk met e-mail. Probeer het eens anders en zie wat het doet met je dag. Maak je e-mail maar 3x per dag open, b.v. om 09:30 om 13:00 en om 16.00.
7. Bereid je meer voor – probeer de urgente klussen voor te zijn
Meer voorbereiden helpt je al enorm. Pas eens dit model toe op je werk (time management). Dit verhoogt je controle van werk. Het voorbereiden van werk, helpt anticiperen van wat er aankomt, zodat je al rust en controle hebt, zo wordt je niet geleefd, maar draai je het om.
‘Manage’ je omgeving
Je omgeving managen – bijvoorbeeld het standaardiseren van je werk/taken om je heen. Kun je je werk ophakken in stukjes? Taken uitbesteden? Een persoonlijke assistent inhuren, of om hulp vragen in je functie door je taken anders te verdelen. Kijk of je een deel van je taken kan delen met je omgeving. Delegeer en kijk uit of je nieuwe projecten neemt, en kaats eventueel de bal terug naar je baas, vanwege drukte en werkbelasting. Gebruik daarbij bijvoorbeeld zinnen als ‘Dat lukt me niet met mijn huidige bezetting, welke projecten zou ik mee kunnen stoppen, om dit wel op te pakken’ en ‘Welke prioriteiten zie je in het werk?’ zo denk je wel mee maar baken je ook gelijk af.
8. Doe minder. Schrap taken en doe minder
Schrap taken, want je moet van alles, gewoon minder willen en tevreden zijn met genoeg, minder consumeren, dit zorgt al voor mental ‘space’. Doe gewoon minder en focus op het belangrijkste. Vaak wil je van jezelf al (te) veel, zet deze op papier, maak een lijstje wat je belangrijk vindt, selecteer daarvan de top 5. Laat de rest even liggen voor later, want minder moeten van jezelf schept ook al ruimte.
9. Opruimen
Opruimen – een opgeruimd huis / werk zorgt ervoor dat je in control bent en daarom betere keuzes kan maken wat er toe doet, en ook je efficientie toeneemt. Een opgeruimd bureau en je werkplek compleet opruimen en je computer ook, geeft ook veel meer ruimte en controle. Nog verder kun je gaan met een Minimalistische leefstijl echt ontspullen.
10. Sport! En let op je gezondheid
Sporten helpt tegen stress. Vaak heb je stress van je werk. Sporten helpt daar tegen. Dit geeft je veerkracht en een uitlaatklep. Hardlopen kost minder tijd, en kun je vaak snel even doen als het jou beter uitkomt. Dit help al enorm in het verdelen van de druk.
Eet gezond (dus eigenlijk wel die appel eten …) met vezels – dit werkt gewoon, bereid eten voor bijvoorbeeld in bakjes, zo voorkom je als je honger krijgt, dat je naar fastfood grijpt.
Want vaak doet anders organiseren van je leven echt wonderen. Probeer het eens uit!
Zo, dat zijn ze dan, de tips. We hopen dat je er genoeg aan hebt om je werk life balans sterk te verbeteren.
Tot slot
Mocht je je werk dichterbij willen zoeken en vlakbij je woonplaats, dan weet je ons te vinden. We denken graag met je mee en we hebben vaak ook technische functies in jouw buurt. Dat betekent dat je reistijd een stuk korter kan worden en daarmee ook je werk/privé balans een stuk beter wordt.