Probeer te relativeren
Hoe negatief commentaar ook kan overkomen, je hebt jouw manier van reageren altijd in eigen hand. Denk eraan hoe het overkomt wanneer je direct in de verdediging schiet, of juist de aanval aangaat. Probeer daarom rustig te blijven en jezelf te beheersen, wanneer je de dialoog aangaat. Op deze manier ben je in staat om te relativeren, waardoor je kritiek uiteindelijk beter kan incasseren.
Neem kritiek niet persoonlijk
Kritiek afkomstig van jouw baas of collega’s is niet gebaseerd op hoe je bent, maar op wat je doet en presteert. Hoewel collega’s je op persoonlijk niveau ontzettend aardig en sympathiek kunnen vinden, is het tegelijkertijd mogelijk dat zij je op bepaalde vlakken slordig of inefficiënt vinden werken. Probeer dit daarom los van elkaar te zien, wanneer een collega je aanspreekt op jouw manier van werken. Je zal merken dat je commentaar op deze manier objectiever kunt verwerken.
Het is moeilijk om kritiek te krijgen, maar ook om feedback te geven. Bedank jouw collega of manager daarom altijd voor het geven van de input en probeer hier ook daadwerkelijk wat mee te doen. Wat heb je geleerd van dit commentaar? Hoe kan je jezelf hierin verbeteren? Zie kritiek op de werkvloer altijd als opbouwende feedback, waarbij het doel van de zender een positieve insteek heeft.
Zou je graag meer tips willen krijgen over hoe je het best kunt omgaan met kritiek? Of heb je daarnaast het idee dat de kritiek die je ontvangt op de werkvloer bovengemiddeld veel is? Dan kan je contact opnemen met één van onze consultants.