Opbouwende feedback of stevige kritiek? De betekenis is zo goed als gelijk, maar de insteek is anders. Zo is het ook persoonsgebonden hoe jij en collega’s omgaan met kritiek op de werkvloer. Over het algemeen kunnen we concluderen dat een ieder wel eens moeite heeft met het verwerken van kritiek. Om te voorkomen dat jij in het vervolg direct in de verdediging schiet of op persoonlijk level de discussie aangaat, zetten wij voor jou op een rijtje hoe om te gaan met kritiek!

Probeer te relativeren
Hoe negatief commentaar ook kan overkomen, jij hebt jouw manier van reageren altijd in eigen hand. Denk eraan hoe het overkomt wanneer jij direct in de verdediging schiet, of juist de aanval aangaat. Probeer daarom rustig te blijven en jezelf te beheersen, wanneer jij de dialoog aangaat. Op deze manier ben jij in staat om te relativeren, waardoor jij kritiek uiteindelijk beter kan incasseren.

Neem kritiek niet persoonlijk
Kritiek afkomstig van jouw baas of collega’s is niet gebaseerd op hoe jij bent, maar op wat jij doet en presteert. Hoewel collega’s jou op persoonlijk niveau ontzettend aardig en sympathiek kunnen vinden, is het tegelijkertijd mogelijk dat zij jou op bepaalde vlakken slordig of inefficiënt vinden werken. Probeer dit daarom los van elkaar te zien, wanneer een collega jou aanspreekt op jouw manier van werken. Je zult merken dat jij commentaar op deze manier objectiever kunt verwerken.

Vraag om duidelijkheid
Om er zeker van te zijn dat je de achterliggende gedachte achter de kritiek begrijpt, is het handig om door te vragen naar het commentaar dat je ontvangen hebt. Hoe kan je dit een volgende keer beter aanpakken en waar is de fout gemaakt? Hiermee voorkom je dat je een soortgelijke fout nogmaals maakt. Bovendien toon je hiermee oprechte interesse in de feedback en laat je zien dat jij jezelf graag wil verbeteren op werkgebied.

Bedank voor de input
Het is moeilijk om kritiek te krijgen, maar ook om feedback te geven. Bedank jouw collega of manager daarom altijd voor het geven van de input en probeer hier ook daadwerkelijk wat mee te doen. Wat heb jij geleerd van dit commentaar? Hoe kan jij jezelf hierin verbeteren? Zie kritiek op de werkvloer altijd als opbouwende feedback, waarbij het doel van de zender een positieve insteek heeft.

Zou jij graag meer tips willen krijgen over hoe je het best kunt omgaan met kritiek? Of heb jij daarnaast het idee dat de kritiek die jij ontvangt op de werkvloer bovengemiddeld veel is? Dan kan je contact opnemen met één van onze consultants.